// END ENQUEUE PARENT ACTION Hoe bedenk je een pakkende bedrijfsnaam? + stappenplan - Ultra Graphix

Hoe bedenk je een pakkende bedrijfsnaam? + stappenplan

Het bedenken van een bedrijfsnaam kan lastig zijn voor een (startende) ondernemer. Als grafisch vormgever, ontwerp ik geregeld logo’s en huisstijlen. En een stap voor het maken van een logo is natuurlijk het bedenken van een bedrijfsnaam. Ik kom geregeld (startende) ondernemers tegen die dit lastig vinden. Tijd om hier een blog over te schrijven ;). Doorloop onderstaande vragen en bedenk stap voor stap een pakkende bedrijfsnaam.

Wie ben je?

Maar voordat we gelijk inhoudelijk op het bedenken van een naam ingaan, wil ik je eerst een aantal andere vragen stellen. Ik ben van mening dat je eerst deze vragen duidelijk voor jezelf moet uitwerken, om later in het proces een pakkende naam te bedenken. Want waar is jouw naam anders op gebaseerd? Wat we willen, is dat jouw naam uiteraard 100% bij jouw bedrijf past. Pak een pen en papier of open een document en schrijf voor jezelf de antwoorden op van de volgende vragen.

1. Wie ben je?
Wie ben je, waarom wil jij ondernemer worden of ben je ondernemer en waarom moeten mensen bij jou komen?

2. Wat ga je doen en voor wie?
Schrijf voor jezelf op wat je gaat doen. Wat is jouw specialisme? Neem bij deze vraag ook gelijk mee voor wie je iets kunt betekenen. Beschrijf jouw doelgroep.

3. Wat wil je bereiken?
Het is goed om vooraf een plan te hebben. Wat wil je binnen een half jaar bereiken, in één jaar en over vijf jaar? Geen zorgen! Een koers kan natuurlijk altijd bijgesteld worden.

4. Wat wil je uitstralen?
Hoe wil je dat jouw aanstaande klanten naar jouw bedrijf kijken? Wat voor gevoel moeten ze krijgen als ze met jou samenwerken?

5. Schrijf 3 kernwaarden op die bij jou of jouw bedrijf passen
Download hier de lijst met kernwaarden waar je eventueel uit kunt kiezen.

Wat is jouw naam?

Hebben bovenstaande vragen je geholpen om een beter beeld bij jouw eigen onderneming te krijgen? Top! Dan is het nu tijd om je te focussen op het bedenken van een bedrijfsnaam. Als het even kan, wil je natuurlijk een naam bedenken die je over een aantal jaar nog steeds bij je vindt passen. Daar gaan we voor! Pak weer een pen en papier of ga verder in het geopende document en beantwoord onderstaande vragen.

1. Welke woorden komen in je op?
Lees de antwoorden die je op de eerste vragen hebt gegeven nog eens goed door. Bekijk nog een keer de kernwaarden die je hebt opgeschreven. Sta je nog steeds achter de keuze van de woorden? Door het beantwoorden van de vragen en het bekijken van de kernwaarden krijg je al een bepaald gevoel bij jouw bedrijf. Klopt dit?

Zo ja, schrijf dan nu allerlei woorden op die in je opkomen en die bij jouw bedrijf passen. Niets is fout, dus schrijven maar… 😉

2. Waarom heb je deze woorden gekozen?
Je hebt nu waarschijnlijk een papiertje vol met woorden die in je opkwamen. Pak nu een nieuw papiertje en schrijf 3 tot 5 woorden op waar je het beste gevoel bij hebt.

Schrijf achter deze woorden waarom je ze hebt opgeschreven en gekozen.

3. Voeg ze samen
Nu je het ‘waarom’ van de woorden hebt opgeschreven die je hebt gekozen is het tijd om de woorden samen te voegen. Passen ze mooi bij elkaar? Versterken ze elkaar of juist niet? Ontstaat er een mooie combinatie van woorden waar je een goed gevoel bij hebt of is een woord op zichzelf veel sterker?

Houd deze vragen in gedachten:

  • Hoe rolt de naam van de tong?
  • Is de naam ook te lang?
  • Is het gemakkelijk te spellen?
  • Zijn deze opties uniek of klinken ze als iets anders dat je kent?
  • Is het gemakkelijk te onthouden of gemakkelijk te vergeten?

4. Controleer jouw naam
Het is fijn om te checken of de naam die jij bedacht hebt al door een andere ondernemer in gebruik is. Voorbeeld: je zit in dezelfde branche en hebt precies dezelfde naam, dan is dat niet fijn. Dat kan namelijk voor verwarring zorgen en dat wil je niet!

Kijk bijvoorbeeld op Instagram of de door jou bedachte naam nog beschikbaar is. En op de website robertpeterson.nl zou je een domeinnaam kunnen checken. Een domeinnaam kun je gebruiken voor een website. Dus wil je een website? Koop dan alvast de domeinnaam.

Laat het even rusten

Uit ervaring weet ik dat het bedenken van een bedrijfsnaam een proces is. Het is knap als je in één dag een naam bedenkt. Maar weet dat het heel normaal is als je hier iets langer over na moet denken. Met een frisse blik naar jouw potentiële bedrijfsnamen kijken, kan weer voor nieuwe inzichten zorgen. Zeker een aanrader dus! Daarnaast kan het ook fijn zijn om jouw potentiële naam alvast te delen met vrienden of familie. Wie weet geven ze je nog inzichten waar je wat aan hebt. Maar onthoud wel, jij bent uiteindelijk degene die de beslissing neemt ;).

Zelf een logo maken? 

Na het bedenken van een naam is het tijd om een logo te maken. Als je interesse hebt om dit zelf op te pakken, dan heb ik nog een interessant E-book voor je. Mijn E-book: Ontwerp jouw eigen logo kun je GRATIS downloaden. Interesse? Ontdek hier meer..

Veel leesplezier!

Ik ben Sylvana Postma. Een grafisch vormgever die ondernemers op een leuk niveau de kneepjes van het vak leert. Een mooi ontwerp maken, dat gun ik elke ondernemer! 

Wil jij ook de regie nemen over jouw eigen reclame-uitingen?

Ontdek meer

Gratis cursus

Hulp bij
ontwerpen!

Grijp je kans!

Gratis cursus

Hulp bij ontwerpen!

Grijp je kans!

Ik ben Sylvana Postma. Een grafisch vormgever die ondernemers op een leuk niveau de kneepjes van het vak leert. Een mooi ontwerp maken, dat gun ik elke ondernemer! 

Wil jij ook de regie nemen over jouw eigen reclame-uitingen?

Ontdek meer